Saturday 4 March 2017

Daily Reflection 5 March 2017

5th  March 2017 Sunday 1st Week of Lent

Reflection
Matt 4:1-11
“I am a child of God”
Today, we too are faced with many temptations that tend to lure us away from God and make us forget our real selves as children of God. As children of God, His Word of Truth and Love should be our criterion and standard to choose between right and wrong, not the worlds. God invites us to root our lives in Him alone and to allow His Word to guide our path. We are beloved children of God. This is who we are! Let us strive to live in a relationship with God, our Father, so that we can be strong in moments of temptation and choose to walk away from all that tries to lure us away from God.

How can I grow in my relationship with God this Lent?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

2017年3月5日 甲年四旬期第一主日

省思
玛四:1 – 11
“我是天主的子女”
在今时今日的我们面临太多的诱惑致使我们受到种种魅惑而远离天主,同时也让我们忘了原位天主子女的身份。身为天主子女,祂的真理及爱的圣言应作为我们在对与错做出抉择的条件和标准,我们不应以世俗法做定夺。天主邀请我们将性命唯独地栽植在祂内,进而容许祂的圣言引领我们在世上的旅途。我们是祂的钟爱之子,那就是我们的身份!让我们为活出与天主的联系而奋斗,因祂是我们的天父,这一举动使我们在面对诱惑时仍能坚强并远离引诱我们背叛天主的试探。

我可以怎样在四旬期建立起与天主的联系呢?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

5 hb Mac 2017 Hari Ahad Minggu Prapaskah I
Renungan

Matius 4:1-11
“Aku anak Tuhan”
Hari ini, kita juga berhadapan dengan banyak percubaan yang cenderung menggoda kita untuk berada jauh dari Allah dan membuatkan kita lupa identiti sebenar kita sebagai anak-anak Allah.
Sebagai anak Allah, SabdaNya tentang kebenaran dan cintakasih seharusnya menjadi kriteria dan ukuran untuk memilih antara yang benar dan salah, bukannya dunia. Tuhan Allah mengundang kita untuk hidup berakar di dalam Dia dan membenarkan SabdaNya memimpin jalan hidup kita. kita adalah anak kesayangan Allah. Inilah identiti kita yang sebenar! Mari kita berusaha untuk kekal dalam relasi dengan Allah, Bapa kita, agar kita sentiasa kuat ketika berhadapan dengan godaan dan memilih untuk menjauhkan diri daripada semua perkara yang cuba mengoda kita untuk menjauh dari Allah.

Apakah yang boleh saya lakukan pada masa Prapaskah ini agar relasi saya dengan Tuhan bertumbuh?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

5-3-17
Hari Ahad Minggu Lent Ka-1
Renungan

Matt 4:1-11
"Aku anak Allah Taala"
Kemaya hari tu kitai mayuh macam penguji ti narit kitai jauh ari Allah Taala sereta mai kitai enda ingat diri sigi anembiak Allah Taala. Nyadi anembiak Allah Taala, Jako Iya ti Pemendar sereta Pengerindu patut nyadi ukum bepilih ka utai ti betol tauka salah, ukai nitih ka dunya. Iya minta pengidup kitai mansang tumbuh dalam Iya sereta meri awak Jako Ua nyadi ka lalau pejalai kitai. Kitai meh anembiak dikerinduka Iya. Tu meh kitai!aram kitai selalu keran deka bisi kaul enggau Iya ti Apai kitai ngambi kitai ulih nyadi kering maya penguji sereta milih endu nguan barang utai ti mai kitai jauh ari Iya.

Kati aku ulih mansang tumbuh enggau Allah Taala maya Lent tu?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year A” by Sr. Sandra Seow FMVD.