Sunday 5 March 2017

Daily Reflection 6 March 2017

                        6th  March 2017 Monday 1st Week of Lent

Reflection
Matt 25:31-46
“A terrible hunger for love”
Today, Jesus identifies Himself with the poorest of the poor. Who are the poorest of the poor in our society? They are the materially poor as well as spiritually poor. We have many people who are struggling hard to make ends meet. However, we are also surrounded by many others who are comfortably well-to-do yet spiritually poor. They might have enough good food and branded clothes to last their lifetime. Yet, money, good clothes, modern gadgets, etc. cannot remove loneliness, the need for love, hunger for laughter, need for deeper meaning in life, etc. that is in each one of us. Giving alms and donations during this time of Lent is a wonderful thing to do. Yet let us go a step further and see how we can help bring love and meaning to those who are spiritually poor. Especially the people close to us.

Today, who are the people whom I can bring love to?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

2017年3月6日 甲年四旬期第一周星期一

省思
玛二十五:31 – 46
“对爱的极度渴求”

今天,耶稣道出本身是穷者中的最穷者。那谁又是社会穷者中的最穷者呢?他们是缺乏物资的,就如同灵性上的匮乏。我们有太多的人在苦苦挣扎着以求得完结;另外,我们也周遭着那看来做的很好的友人,但实际上是灵性匮乏的人。他们或许拥有足够的美食和名牌衣物来终结自身的性命。无论如何,钱财、华服、科技产品等皆无法移除心中的孤独感、需要被关爱的需求、希冀笑颜的常驻、寻求生命的意义等的无助空虚,所谓的这些人就是我们当中的每一个人。事实上,在四旬期施舍与捐献是件美好的事,进而是我们向前迈步和察觉我们该如何使爱的友善及生命的意义进入心灵虚弱者,尤其是我们的近人们。

今日的我可以把爱带给谁呢?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

6 hb Mac 2017 Hari Isnin Minggu Prapaskah I

Renungan
 Matius 25:31-46
“Kelaparan yang dahsyat demi cinta”
Hari ini Yesus memperkenalkan diriNya sebagai yang termiskin diantara yang miskin. Siapakah yang termiskin diantara yang miskin dalam masyarakat kita hari ini? Mereka adalah orang-orang yang miskin dari segi material serta rohani. Terdapat ramai orang yang berjuang dan bekerja keras agar dapat memenuhi keperluan hidup. Tetapi, kita juga dikelilingi dengan ramai orang yang hidup dengan selesa dari segi material,namun miskin secara rohani. Mereka mungkin mempunyai makanan yang cukup dan pakaian berjenama untuk seumur hidup mereka. Namun, wang, pakaian berjenama, peralatan moden dan sebagainya tidak dapat menghapuskan perasaan kesunyian, keperluan untuk cinta, keinginan untuk merasa gembira, keperluan dalam mencari makna dalam tentang hidup dan sebagainya yang ada dalam diri setiap peribadi kita. Memberikan derma dan sumbangan semasa musim Prapaskah merupakan satu perkara yang baik untuk dilakukan. Namun, marilah kita maju selangkah ke hadapan dan melihat bagaimana kita dapat membantu membawa cintakasih dan erti hidup kepada mereka yang miskin secara rohani, terutama mereka yang rapat dengan kita.

Siapakah orang-orang yang boleh saya kongsikan tentang cintakasih?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

6-3-17
Hari Satu Minggu Lent Ka-1

Renungan
Matt 25:31-46
"Lapar Pungkang ketegal pengerindu"
Saritu Jesus begulai enggau sida ti seranta. Sapa sida ti seranta dalam raban kitai? Sida ti miskin reta tengkira sereta miskin dalam pengarap. Kitai nemu mayuh orang ti begiga ka pemakai. Kitai mega nemu sida ti mayuh kemisi tang kurang pengarap. Sida engka mayuh reta tengkira sereta cukup pemakai. Tang, duit, perengka baju, barang modern sereta utai bukai enda ulih merindang kitai, beguna pengerindu, pengelantang, mai reti pengidup ti bendar ti dalam genap iko kitai. Meri sedekah tauka tuling maya Lent tu pengawa ti manah bendar digaga. Aram kitai mansang kedepan sereta meda kati cara kitai ulih mai pengerindu sereta tuju pengidup ka sida ti miskin pengarap kelebih agi sida ti semak enggau kitai.

Sapa ti patut endur aku mai pengerindu?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year A” by Sr. Sandra Seow FMVD.