Sunday 19 June 2016

Daily Reflection 19 June 2016

19th June 2016 Sunday Twelfth Week of Ordinary Time

REFLECTION
Luke 9:18-24
"A question and an answer"
“Who do you say I am?” This is a question that Jesus asked His disciples, and one which every disciple of every age needs to face. He does not want a theoretical or intellectual answer but one that comes from our own personal experience of Him in our lives. Jesus does not want His disciples to simply answer the question with words, but to follow Him daily to walk the path of the cross – path of self-giving love.

How can I reply, not just from what I heard and know about Jesus, but from how I have truly experienced  Him in my life of faith?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

19-6-16 常年期第十二主日

默想
路9.18-24
“你们说我是谁?”
这问题的答案不只是理智的认知,更要求心灵的领悟。我能不能“天天背着自己的十字架跟随耶稣”,是做门徒的关键。

“弃绝自己,丧失性命”是什么意思?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

19 hb Jun 2016 Hari Ahad Minggu Biasa Ke Duabelas

Renungan
Lukas 9:18-24
"Soalan dan Jawapan"
“Menurut kamu, siapakah Aku ini?” Ini merupakan pertanyaan yang diberikan Yesus kepada para pengikutNya, dan satu-satunya soalan yang perlu dihadapi oleh semua pengikutNya. Yesus tidak menginginkan jawapan berbentuk teori dan intelek tetapi jawapan yang lahir daripada pengalaman peribadi bersama Yesus dalam kehidupan setiap hari. Yesus tidak mahu pengikut-pengikutNya memberikan jawapan dalam bentuk kata-kata, tetapi mengikuti Dia setiap hari untuk mengalami perjalanan salib – cinta yang mampu berkorban.

Bagaimana saya boleh memberikan jawapan, bukan hanya dari apa yang saya dengar dan tahu tentang Yesus, tetapi dari pengalaman iman saya akan Yesus?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
19-06-16
Ari Minggu Biasa Ka -12

Renungan
Lukas 9:18-24
"Tanya sereta saut"
"Sapa aku ko nuan?" tu meh tanya Jesus ngagai bala murid Iya, tanya ti patut ditati bala murid Iya enggau enda ngira umur. Jesus ka kitai nemu sereta ngelala Iya dalam pengawa kitai ukai semina ari penemu tauka utai ti dipelajar kitai pasal Iya. Jesus ukai mega minta kitai ulih nyaut enggau leka jako ajak tang nengah pengawa ti digaga kitai ninting hari dalam kitai bejalai ngesan regang-jalai ti meri diri ketegal pengerindu.

Kati aku ulih nyaut, ukai ketegal penemu tauka pasal Jesus tang pengasai aku ti ngelala Iya dalam pengarap sereta pengidup aku?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year C” by Sr. Sandra Seow FMVD.