Thursday 9 June 2016

Daily Reflection 9 June 2016

9th June 2016 Thursday Tenth Week of Ordinary Time

REFLECTION
Matthew 5:20-26
"Killing with words"
The commandment not to kill extends to ‘killing’ the reputation and character of others by gossiping, slandering and judging. This is not easy as we struggle many times with hatred and anger in our hearts. Our greatest assurance is that we can turn to Jesus and ask Him for the grace not to continue ‘killing’ but to have enough peace to try loving instead. Only Jesus, who lives in us, can remove the hatred we have in our hearts. Only He, who works through us, can make us become sharers of God’s life and love.

How can I have peace in my heart today?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

9-6-16 常年期第十周星期四

默想
玛5.20-26
“恶语伤人”
22节是耶稣严厉的警告,要人正视“言由心生”:口里讲羞辱人的话,心里怎么能尊敬人?

我对别人怎样展现基本的敬意?是否常要求别人的思想行为迎合我的标准?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

9hb Jun 2016 Hari Khamis Minggu Biasa Ke Sepuluh

Renungan
Matius 5:20-26
"Membunuh dengan perkataan"
Perintah untuk tidak membunuh dipanjangkan kepada “pembunuhan” reputasi dan sikap terhadap orang lain iaitu bergosip, menghina dan menghakimi orang lain. Ini amat sukar kerana kita sentiasa berjuang dengan kemarahan dan kebencian di dalam hati kita. Keyakinan terbesar kita adalah kita boleh berpaling kepada Yesus dan memohon rahmat dariNya untuk tidak terus “membunuh” tetapi mempunyai kedamaian penuh untuk berusaha mencintai. Hanya melalui Yesus, yang hidup di dalam kita, dapat membuang kebencian yang ada di dalam hati kita. Hanya Dia, yang bekerja di dalam kita, boleh menjadikan kita sebagai seorang peribadi yang boleh mengongsikan kehidupan dan cintakasih Allah.

Bagaimana saya boleh mendapatkan kedamaian dalam hati hari ini?

🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

 09-06-16
Ari Empat Minggu Biasa Ka-10

Renungan
Matius 5:20-26
"Munuh ngena leka jako"
Perintah anang munuh ukai semina reti ngambi nyawa tang ka munuh tu mega enti kitai ngena leka jako baka ti bejako ka urang, bejai tauka ngakim urang. Utai tu sigi tusah diadu laban kitai selalu nitih ka ati ringat sereta pemenci. Pengarap kitai ti besai ianya kitai malik ngagai Jesus alu minta Iya merekat kitai ngambika kitai enda "munuh" tamg bisi pemaik ti mai kitai terus rindu. Semina nengah Jesus, ti idup dalam kitai tau muai semua pemenci ti bisi dalam ati. Semina Iya aja ti bekerja dalam kitai tau ngubah pengidup kitai siko-siko ngambika ulih berkongsi pengidup enggau pengerindu Allah Taala.

Kati aku ulih bisi pemaik dalam ati aku baka ka saritu?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year C” by Sr. Sandra Seow