Wednesday 23 November 2016

Daily Reflection 23 November 2016

23rd November 2016 Wednesday 34th Week of Ordinary Time - St Clement I

Reflection
Luke 21:12-19
 “Today is the time to bear witness”
The world today needs credible witnesses and not inconsistent witnesses. This is impossible without a personal friendship with Jesus. We are true credible witness only if we spend time in daily prayer and encounter Jesus in the stillness of our hearts.

Today, there will be many opportunities where we can be Jesus’ living signs to a child, spouse, a friend, a stranger. As Christians, we need to make a powerful statement, through our words and deeds, that Jesus is our friend, our love, our life. May we never miss any opportunity to bear witness and open the hearts of many to Jesus!

Is my life a credible sign of Jesus’ loving presence?
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

23-11-16 常年期34周星期三
路21.12-19
“为了我的名字,受众人憎恨”(17节)
教宗本笃十六世说得没错,各宗教当中,受到迫害最多最强烈的,是基督宗教。

为什么会这样?
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

23 hb November 2016 Hari Rabu Minggu Biasa Ke 34  - St Clement I

Renungan
Lukas 21:12-19
“Hari ini adalah waktu untuk menjadi saksi”
Dunia pada hahri ini memerlukan saksi yang boleh dipercayai dan bukannya saksi yang tidak konsisten. Namun ini adalah mustahil tanpa persahabatan peribadi dengan Yesus. Kita adalah saksi yang benar hanya apabila kita meluangkan masa di dalam doa peribadi harian dan bertemu dengan Yesus dalam keheningan hati kita.

Hari ini, terdapat banyak peluang yang boleh menjadikan kita tanda Yesus yang hidup kepada anak-anak, pasangan, sahabat dan orang lain. Sebagai seorang Kristian, kita memerlukan pernyataan yang penuh dengan kuasa, melalui perkataan dan perbuatan kita, bahawa Yesus adalah sahabat kita, kekasih dan hidup kita. Semoga kita tidak pernah terlepas peluang untuk menjadi saksi dan membuka hati ramai orang kepada Yesus!

Adakah hidup saya adalah tanda kepada kehadiran Yesus yang penuh kasih?
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

23-11-16
Hari Tiga Minggu Biasa Ka-34
St. Clement I

Renungan
Luke 21:12-19
"Tu meh awak endur nyadi saksi"
Dunya kemaya hari tu beguna ka saksi ti bendar. Utai tu enda ulih nyadi enti kitai nadai kaul rapat enggau Jesus. Kitai tu meh saksi ti bendar, enti kitai magi awak lebuh besembiang ninting ari sereta ngasai ka Jesus selalu diau dalam ati kitai.
Saritu mayuh peluang endur kitai nyadi tanda Jesus ti idup ngagai  anak, laki/bini, kaban belayan, orang ka enda dikelala kitai. Nyadi orang Kristen, kitai patut meri cuntoh ti badas nengah jako sereta  pengawa kitai. Jesus meh pangan, pengerindu sereta pengidup kitai. Awak kitai tetap nyadi saksi Iya sereta mai ati semua orang ngagai Jesus.

Katika pengidup aku mandangka diri saksi di bendar pengerindu Jesus?
🔻 🔻 🔻 🔻 🔻 🔻 🔻 🔻

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year C” by Sr. Sandra Seow FMVD.