Wednesday 14 September 2016

Daily Reflection 14 September 2016

                        14th September 2016 Wednesday Twenty Fourth Week of Ordinary Time - Triumph of the Cross

REFLECTION
John 3:13-17
"The Cross of Christ"
As we celebrate today’s feast, let us contemplate the cross and perceive God’s faithful and unconditional love for each one of us. Sometimes, when we look at our fidelity, weakness and failures, we think that we are not worthy of God’s love. It is common to feel that God has abandoned us whenever we fall into temptations. WE find it hard to believe that God can love us so faithfully and unconditionally. We need to take the step to believe. To believe is not just an intellectual conviction of a set of rules and concepts. It implies having a relationship with God that leads one to live with trust and love I Him. Each day, we are called to grow and keep growing in this dynamic relationship with God.

What does today’s feast of the exaltation of the Holy Cross mean to me?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

14-9-16 光荣十字圣架

默想
若3.13-17
“天主竟这样爱了世界”(16节)
14节把 户21.8-9两次提到“悬挂”铜蛇在木竿,改为两次“高举”,因为在若望福音中,耶稣钉架是他的终极举扬,是他的“时刻”。这么血腥的酷刑,怎会是耶稣的光荣尽显?天主爱世界,需要做到那么绝吗?

“凡信的人,在他内得永生。”(15节)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

14 hb September 2016 Hari Rabu Minggu Biasa Ke 24 - Pesta Salib Suci

Renungan
Yohanes 3:13-17
"Salib Kristus"
Sebagaimana kita merayakan pesta hari ini, marilah kita merenungkan salib dan melihat kesetiaan dan kasih Allah yang tidak terbatas kepada setiap peribadi kita. Kadangkala, apabila kita melihat kesetiaan kita, kelemahan dan kegagalan, kita berfikir bahawa kita tidak layak menerima kasih Allah. Ia adalah perkara biasa untuk merasa bahawa Allah telah meninggalkan kita setiap kali kita jatuh dalam percubaan. Kita merasa sukar untuk percaya bahawa Allah boleh mencintai kita dengan setia dan tanpa batas. Kita perlu mengambil langkah untuk percaya.  Untuk menjadi percaya memerlukan relasi dengan Allah yang akan membimbing kita untuk hidup dalam kepercayaan dan cintakasihNya. Setiap hari, kita dipanggil untuk bertumbuh dan terus bertumbuh dalam relasi peribadi dengan Tuhan.

Apakah erti Pesta Salib suci yang kita rayakan hari ini bagi saya?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

14-09-16
Hari Tiga Minggu Biasa Ka-24

Renungan
John 3:13-17
"Regang Kristus"
Dalam kitai ngerami gawai saritu, aram kitai betati ka regang sereta berundingka pemanah Tuhan sereta pengerindu Iya ti nadai puntan ka semua kitai. Enti kitai merening ka ulah diri, pengurang sereta pemayuh kitai labuh, kitai mikir diri enda patut nerima pengerindu Tuhan. Maya kitai labuh dalam penguji, kitai ngumbai Tuhan ninggal ka kitai. Kitai ngasaih diri tusah ka arap ka Tuhan ti ulih rindu ka kitai sereta tetap sayau ka kitai enggau nadai puntan. Kitai patut merani ka diri. Arap ukai ketegal ari penemu, adat tauka gaya runding. Tang bisi kaul enggau Tuhan ti mai kitai diau dalam pengandal sereta pengerindu ka Iya. Ninting hari kitai dikangau ngambika mansang dalam kaul enggau Tuhan.

Nama reti pengerami Regang Kudus ka aku?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year C” by Sr. Sandra Seow FMVD.