Sunday 18 September 2016

Daily Reflection 18 September 2016

18th September 2016 Sunday Twenty Fifth Week of Ordinary Time

REFLECTION
Luke 16:1-13
"For you, for them"
The dishonest steward belongs to the ‘children of this world’. They use well their resources to serve their own interests. What about us as ‘children of the light’? Do we stop and even reflect on how we want to use, not just our money, but also our talents, gifts and time to serve God and His people? We cannot bring with us all that we have accumulated here on earth when one day we leave this life. Thus, we need to use all that we have and accumulated for others, not just for selfish gains. We are called to become responsible and generous stewards. When we share what we have with others, their lives will be touched and changed for the better. We will then ‘win friends’ for ourselves in such a way that others will appreciated our friendship, values, talents and faith.

How can I be a responsible and generous steward today?
๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น

18-9-16 ๅธธๅนดๆœŸ25ไธปๆ—ฅ

่ทฏ16.1-13
“็”จไธไน‰็š„้’ฑ่ดข็ป“ไบคๆœ‹ๅ‹。”(9่Š‚)
ๆ‰€่ฐ““ไธไน‰”็š„้’ฑ่ดข,ๆ˜ฏไธŽ“็œŸๅฎž”็š„้’ฑ่ดขๅฏนๆฏ”่€Œ่จ€(11่Š‚,ๅ‚้˜… ่ทฏ12.33)。่ทฏๅŠ ๅผบ่ฐƒๅ–„็”จ้’ฑ่ดขๆ–ฝๆฉ(ๅฆ‚ ่ทฏ14.13-14),็”จๅœฐไธŠ่ดข็‰ฉๆขๅ–ๅคฉไธŠๅฎ่—(9่Š‚)。

ไปฅๅฏๆœฝๆขไธๆœฝ,ๆˆ‘ๆœ‰ๆฒกๆœ‰่ฟ™็ง็ฒพๆ˜Ž็›˜็ฎ—?(8่Š‚)
๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น

18 hb September 2016  Hari Ahad Minggu Biasa Ke 25

Renungan
Lukas 16:1-13
"Untukmu, untuk mereka"
Pengurus yang tidak jujur tergolong dalam ‘anak-anak dunia ini’. Mereka menggunakan sumber-sumber yang mereka miliki untuk kepentingan diri mereka sendiri. Bagaimana dengan kita ‘anak-anak terang’? Adakah kita berhenti dan merenungkan bagaimana kita mahu menggunakan, bukan sahaja wang yang kita miliki, tetapu juga bakat, karunia dan masa kita untuk melayani Tuhan dan orang lain? Kita tidak boleh membawa bersama kita apa yang kita kumpul didunia apabila kita meninggal dunia. Oleh kerana itu, kita perlu menggunakan semua yang kita miliki untuk orang lain, bukan untuk kepentingan diri sendiri. Kita dipanggil menjadi pengurus yang bertanggungjawab dan baik hati. Apabila kita mengongsikan apa yang kita miliki kepada orang lain, hidup mereka akan disentuh dan diubah mejadi baik. Kita kemudian mempunyai sahabat dimana orang lain akan mula menghargai persahabatan, nilai hidup, bakat dan iman kita. pada akhir hidup kita, apabila kita berdiri di pintu syurga, kita akan mampu mendengar Guru kita menyatakan, “baik sekali perbuatanmu, hai hambaku yang baik dan setia! Masuklah dan bersukacitalah bersama-sama tuanmu.”

Bagaimana saya boleh menjadi pelayan yang bertanggungjawab dan baik hati hari ini?
๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น

18-09-16
Hari Minggu Biasa Ka-25

Renungan
Luke 16:1-13
"Ketegal nuan, Ketegal sida"
Pemesai ti enda betul ati nya enggi "anembiak dunya tu". Sida ngena enggau manah utai ti mai penguntung ka sida iya empu. Kati gaya kitai "anembiak penampak". Kati kitai bisi ngetu dulu sereta betati ka cara kitai ngena ukai aja duit kitai tang mega pengelandik, pemeri sereta masa kitai kena mela Tuhan enggau orang bukai mega. Kitai enda ulih mai reta kitai lebuh kitai parai. Ketegal tu kitai ngena semua kemisi sereta pengelandik kitai ka orang bukai mega. Kitai dikangau nyadi pengurus ti manah sereta bisi tanggungjawab laban lebuh kitai berkongsi semua kemisi kitai, sida ngasai ka diri ditegu sereta ngubah pendiau. Kitai nyadi kaban ka semua orang. Kitai deka bediri di pintu serega sereta ninga nyawa Tuan kitai " manah pengawa ti di kereja nuan. Tama sereta diau enggau Tuan nuan"

Kati aku ulih mela enggau tanggungjawab sereta pemaik ati?
๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year C” by Sr. Sandra Seow FMVD.