Thursday 8 September 2016

Daily Reflection 8 September 2016

                        8th September 2016 ThursdayTwenty Third Week of Ordinary Time – Birth of Mary

REFLECTION
Matt 1:1-16
"In God, I trust"
Mary lived her whole life trusting God. She trusted that God would not fail to stay close in both good and bad times. Trust is not a passive state of our mind. Trust is the firm confidence in a person to whom we are willing to give ourselves in total reliance for guidance and support.

How can I learn to trust more in God, who is with me?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

8-9-16 圣母诞辰

默想
玛1.1-16
“玛利亚生耶稣”(16节)
九个月前,教会庆祝圣母始胎无玷,今天是圣母诞辰。玛1.1-16耶稣族谱中的五个不寻常女性(塔玛尔{3节}、辣哈布{5节}、卢德{5节}、乌黎雅的妻子{6节}、玛利亚{16节}),玛利亚出类拔萃。她继承犹太传统的所有优点,也因主恩免除所有愆尤。我们庆祝圣母诞辰,因为她是天主之母,生下救主耶稣。玛利亚是衔接过去和将来的桥梁,带领我们走向耶稣。

天主之母,为我等祈。
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

8 hb September 2016 Hari Khamis Minggu Biasa Ke 23 - Kelahiran Maria

Renungan
Matius 1:1-16
"Dalam Tuhan, aku percaya"
Maria menjalani seluruh kehidupannya dengan kepercayaan teguh kepada Tuhan. Dia percaya bahawa Tuhan tidak akan meninggalkan hidupnya samada ketika dia mengalami keadaan yang baik atau buruk. Kepercayaan bukan satu keadaan yang pasif dalam minda kita. Kepercayaan adalah keyakinan penuh kepada seseorang sehingga kita bersedia untuk memberikan diri kita secara total kepada bimbingan dan sokongannya.
Hari ini, didalam kita merayakan hidup Maria, marilah bertanya kepada diri kita: Adakah kita percaya kepada Tuhan seperti Maria? Sejauh manakah kesanggupan kita untuk meletakkan kepercayaan kita kepada Tuhan?
Percaya kepada Tuhan tidak bermakna bahawa kita dilindungi di kepompong kita tanpa disentuh dan diganggu oleh peristiwa-peristiwa dalam kehidupan. Sebaliknya, seperti Maria, kita mengetahui bahawa walau apapun yang berlaku, kita percaya Tuhan tidak pernah menghampakan kita kerana Dia adalah Emmanuel dan dengan mempunyai Tuhan dalam hidup, kita akan mempunyai kekuatan untuk menghadapi apa saja masalah serta boleh merayakan sukacita dalam kehidupan.

Bagaimana saya boleh belajar untuk lebih percaya kepada Tuhan?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

8-09-16
Hari Empat Minggu Biasa Ka-23
Hari Pengada Indai Maria

Renungan
Matthew 1:1-16
"Aku arapka Allah Taala"
Sepanjai pengidup Maria, iya arapka Allah Taala. Iya arapka Allah Taala ti selalu semak iya dalam tusah sereta penyenang. Arap ukai datai ari runding kitai, tang ari berasaika diri ulih ngarapka tulong sereta sukong ti semina ulih datai ari Iya ti endur kitai nyerah diri.

Kati aku ulih belajar lebih arap agi ka Allah Taala ti selalu enggau aku?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year C” by Sr. Sandra Seow FMVD.