Friday 9 September 2016

Daily Reflection 9 September 2016

                        9th September 2016 Friday Twenty Third Week of Ordinary Time – St Peter Claver

REFLECTION
Luke 6:39-42
"The splinter and plank"
Jesus invites us to go out and encounter others, without judging them but by accepting them as our brothers and sisters. We cannot see what goes on inside each person. We do not know all the facts of each person’s story. Therefore, let us stop focussing on other people’s sins because this does not make us into saints. Instead, let us grow in love. Jesus calls us to stay close to Him and experience ourselves being deeply loved despite our own brokenness, scars and weakness. He is merciful to us even though we struggle with our imperfections. He knows every plank and splinter of sin we have within us which we perhaps might not even recognise ourselves. Jesus, with His tender love, desires to remove them so that we can relate freely with other without judging them.

How can I grow in love?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
9 hb Ogos 2016 Hari Jumaat Minggu Biasa Ke 23 - St. Peter Claver

Renungan
Lukas 6:39
"Selumbar dan kayu balak"
Yesus menjemput kita untuk keluar dan bertemu dengan orang lain, tanpa menghakimi mereka tetapi dengan menerima mereka sebagai saudara-saudari kita. Kita tidak dapat melihat apa yang berlaku di dalam peribadi seseorang. Kita tidak mengetahui semua peristiwa yang berlaku kepada setiap orang. Oleh itu, marilah kita berhenti memusatkan fikiran kita kepada dosa-dosa orang lain kerana ini tidak akan menjadikan kita kudus. Sebaliknya, marilah kita bertumbuh dalam cintakasih. Yesus memanggil kita untuk datang dekat kepadaNya dan mengalami sendiri sentuhan cintakasihnya yang dalam kepada kita walaupun kita mempunyai kelemahan, luka-luka dan kegelapan dalam kehidupan kita. Dia Allah yang sangat berbelas kasih kepada kita walaupun kita berjuang dalam ketiidaksempurnaan kita. dia mengetahui setiap dosa-dosa kita yang mungkin kita sendiri tidak dapat melihatnya. Yesus, dengan cintakasihNya yang lembut, ingin membuang dosa-dosa ini agar kita dapat secara bebas mempunyai relasi dengan orang lain tanpa menghakimi mereka.

Bagaimana saya boleh bertumbuh dalam cintakasih?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

9-9-16 常年期第二十三周星期五

默想
路6.39-42
“瞎子岂能给瞎子领路?”(39节)
有时我们自认旁观者清,必能指正迷失的当局者。耶稣却提醒我们先取出眼中的大梁,好能看清楚兄弟眼中的木屑。

愿我领悟耶稣一番指点,好能相似师傅多一点(40节)。
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

9-09-16
Hari Lima Minggu Biasa ka-23
St. Peter Claver

Renungan
Luke 6:39-42
"Empeleman sereta lumpung kayu"
Jesus minta kitai pansut sereta berkelala enggau orang bukai sereta enda ngakim tang nyadi menyadi kitai. Kitai enda nemu nama utai nyadi dalam ati siko-siko. Ketegal tu kitai patut badu ngiga penyalah orang bukai laban tu enda mai kitai nyadi orang kudus. Kitai patut mansang dalam pengerindu. Jesus minta kitai selalu semak enggau Iya sereta ngasai diri di kerindu taja kitai mayuh dosa, pemedis tauka pengelemi. Iya penuh enggau pengasih taja kitai agi belaban nyadi menyana. Iya nemu tiap iti empeleman sereta lumpung kayu dosa kitai taja kitai enda berasai diri kenya. Jesus, ulih kasih Iya, deka muai semua utai tu ngambi kitai ulih berkongsi enggau orang bukai enggau enda ngakim sida.

Kati aku ulih mansang dalam pengerindu?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year C” by Sr. Sandra Seow FMVD.