Saturday 28 January 2017

Daily Reflections 28 January 2017

                        28th January 2017 Saturday 3rd Week of Ordinary Time - St. Thomas Aquinas

Reflection
Mark 4:35-41
“Be still”
Haven’t we experienced periods in our life when we felt we were sinking into the angry storms of problems, hardships and disillusionments? Haven’t we experienced moments when Jesus seemed to be ‘sleeping’ when we most needed Him? Haven’t we ever questioned, ‘Why me? Why now? Why this?’
Jesus is never away from us. He is in our boat. All we need is to have faith – to believe that Jesus is with us.
Being a Christian does not mean that we will never face any storms in our life. Rather, we will face days of calmness and days of heavy storms, but we are called to live with the faith that Jesus is with us and He is the peace who will help us through the calamities of life.

What was the worst storm I faced in my life?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

28-1-17  农历新年

路12.22-31
“你们的父知道你们的需要”(30节)
年年有余,众生想望。今天过年,感受如何?怎样才能够不“忧愁挂心”(29节)?
“只要寻求祂的国,这些自会加给你们”(31节)指什么?

祝贺大家新春蒙福,身心康泰;主恩满渥,如意吉祥。
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

28 hb Januari 2017 Hari Sabtu Minggu Biasa Ke 3 - St. Thomas Aquinas

Renungan
Markus 4:35-41
“Berdiam”
Bukankah kita pernah mengalami saat-saat dalam kehidupan dimana kita merasa tenggelam dalam masalah, kesusahan dan cabaran? Bukankah kita pernah mengalami saat-saat dimana Yesus nampaknya sedang ‘tidur’ pada ketika kita benar-benar memerlukanNya? Bukankah kita pernah bertanya, Mengapa aku? Mengapa sekarang? Mengapa ini berlaku? Yesus tidak pernah jauh daripada kita. Dia berada bersama kita. Apa yang kita perlukan adalah – mempunyai iman – percaya bahawa Yesus bersama dengan kita.
Menjadi Kristian bukan bererti kita tidak akan berhadapan dengan cabaran dan masalah dalam kehidupan. Sebaliknya, kita akan berhadapan dengan hari-hari yang tenang dan saat yang penuh dengan masalah, namun kita dipanggil untuk hidup dengan penuh iman bahawa Yesus bersama kita dan Dia adalah kedamaian yang membantu kita melalui pelbagai peristiwa dalam kehidupan ini.

Apakah cabaran terbesar yang saya alami dalam hidup?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

28-01-17
Hari Enam Minggu Biasa Ka-3
St. Thomas Aquinas

Renungan
Mark 4:35-41
"Diau Jenuh"
Bisi kitai kala ngasai ka diri labuh dalam gelumbang penanggol, pemerinsa, pengeringat? Kala kitai ngasai lebuh Jesus 'tinduk' maya kitai begunaka Iya?kala kitai nanya diri,'lapa aku?' lapa maya tu?lapa utai tu nyadi?Jesus seruran semak enggau kitai. Iya meh perau kitai. Kitai semina patut bisi pengarap - andal ka Jesus enggau kitai. Nyadi Orang Kristian tetap bisi masalah dalam pengidup. Kitai mega bisi hari endur kitai bisi pengelantang sereta pemaik enggau maya bisi penusah sereta penanggol, tang kitai dikangau awak bisi pengarap ka Jesus selalu enggau kitai sereta pemaik Iya selalu nulong kitai lebuh bilau badai.

Nama bilau badai ti kala diasaika aku dalam pengidup?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year A” by Sr. Sandra Seow FMVD.