Tuesday 31 January 2017

Daily Reflections 31 January 2017

31st January 2017 Tuesday 4th Week of Ordinary Time - St. John Bosco

Reflection
Mark 5:21-43
“Only have faith!”
“Do not be afraid; only have faith.” How many times in our life, do we need to hear these exact words? In life, we often face situations when we are afraid as things seem to be out of control. These are moments when we need to cling onto God, to the one who assures us that we need not be afraid. We can face the uncertain future, the family problem, the worries, the heartaches etc. with Jesus because He lives in us. He comes with us to our homes, to bring life and hope in ways we do not expect or understand.
The world can dishearten us with messages that tells us that life is not worth the fight, that no one can help us, etc. Let the voice of Jesus be stronger than all these voices that pull us away from faith.

Is my life characterised by faith in Jesus?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

31-1-17 圣鲍思高神父

谷5.21-43
“不要怕,只管信”(36节)。
今日读经采用马尔谷福音常见的回文叙述法:21-24节和35-43节提到十二岁的女孩;25-34节提到患血漏十二年的妇人。妇人因为信德蒙主治愈(34节),会堂长也因为信德蒙主复活他死去的小女儿(41节“起来”的希腊文与“复活”是同源字)。

只要有信德,年年蒙主降福,十二生肖都一样。
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

31 hb Januari 2017 Hari Selasa Minggu Biasa Ke 4 - St. Yohanes Bosco 

Renungan
Markus 5:21-43
“Hanya miliki iman!”
“Jangan takut, percaya saja” Sekerap manakah kita perlu mendengar perkataan ini? Dalam kehidupan, kita sentiasa berhadapan dengan situasi yang sukar untuk kita kawal yang akhirnya menimbulkan kebimbangan dalam hidup. Ini merupakan keadaan yang memerlukan kita untuk lebih bergantung kepada Tuhan kerana Dia telah memberi jaminan untuk tidak merasa takut. Kita boleh berhadapan dengan masa depan yang tidak pasti, masalah keluarga, kebimbangan, sakit hati dan sebagainya, bersama Yesus kerana Dia hidup bersama kita. Yesus datang dalam kehidupan kita, membawa hidup dan harapan melalui cara yang tidak kita jangkakan dan tidak kita fahami.
Dunia boleh mematahkan semangat kita melalui mesej-mesej yang memberitahu kita bahawa hidup kita tidak penting, atau hidup tidak perlu diperjuangkan dan sebagainya.  Biarlah suara Yesus menajdi lebih kuat daripada mesej-mesej yang membawa kita jauh daripada iman kepercayaan kita akan Tuhan Yesus.

Adakah hidup saya ditandai oleh iman kepada Kristus?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

31-01-17
Hari Dua Minggu Biasa Ka-4
St. John Bosco

Renungan
Mark 5:21-43
"Arap aja!"
"Anang Takut; arap aja" berapa suah udha kitai ninga leka jako tu dalam pengidup kitai? Dalam pengidup, kitai selalu betunga enggau awak ti mai kitai takut ketegal utai ti enda ulih ditagang kitai. Tu meh awak kitai patut bepanggai aba Allah Taala ti meri kitai pemaik awak kitai enda takut. Kitai ulih nunga nama aja utai ti deka nyadi, masalah dalam bilik, pengirau ari, penakut laban Jesus enggau kitai. Iya datai ngagai bilik kitai mai pengiduo enggau pengandal taja kitai enda mereti. Dunya sigi enda mai pemansang ka kitai. Awak ka nyawa Jesus kering agi ari nyawa ti narit kitai ari pengarap.

Kati ka pengidup aku bisi baka pengarap ka Jesus?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year A” by Sr. Sandra Seow FMVD.