Friday 21 October 2016

Daily Reflection 21 October 2016

21st October 2016 Friday 29th Week of Ordinary Time

Reflection
Luke 12:54-59
 “Living the present with hope”
Jesus questioned the crowds to open their eyes and see the signs which He had done. He healed the sick, raised the dead, multiplied bread and fish, etc. If only they could see the signs and recognise Jesus as the Messiah, they would live the present moment with hope.
What do we see?
With eyes of faith, we see God in each present moment and thus we have hope that gives us strength to face life. We recognise opportunities for growth in difficulties and problems. We perceive moments of blessings in success and goodness.

Do I perceive God in the ordinary moments of each day?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

21-10-16 常年期29周星期五

路12.54-59
“观察时机”(56节)
耶稣在前往耶路撒冷的路上,提醒群众善用天主眷顾的时间来悔改。他们既然会根据自然现象预测天气,也应该从耶稣身上辨别自己当做的事。不然走到路的尽头,审判日子来临,就太迟了。

我是不是觉得自己会有很多很多机会?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

21 hb Oktober 2016 Hari Jumaat Minggu Biasa Ke 29

Renungan
Lukas 12:54-59
 “Menghidupi saat ini dengan harapan”
Yesus memohon kepada orang ramai agar membuka mata mereka dan melihat tanda-tanda yang telah Dia lakukan. Yesus menyembuhkan yang sakit, membangkitkan yang mati, manggandakan roti dan ikan dan sebagainya. Jika mereka dapat melihat tanda-tanda ini dan mengenal Yesus sebagai Mesias, mereka akan hidup dengan harapan.
Apakah yang kita lihat?
Melalui mata iman, kita melihat Allah dalam setiap saat hari ini dan kerana itu kita mempunyai harapan yang memberikan kekuatan untuk kita menghadapi kehidupan ini. Kita mengenali peluang untuk bertumbuh melalui kesukaran dan masalah yang kita hadapi. Kita mampu melihat semua berkat dalam kejayaan dan kebaikan yang kita alami.

Adakah saya melihat Allah di saat-saat biasa setiap hari?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

21-10-16
Hari Lima Minggu Biasa Ka-29

Renungan
Luke 12:54-59
"Diau dalam awak diatu enggau pengandal"
Jesus nanya bala mayuh ngambi muka mata sereta meda kereja ti udah diadu Iya. Iya nyuman ka orang sakit, ngidup ka orang mati, meri makai mayuh orang enggau lima roti dua iko ikan sereta pengawa bukai. Enti nyema sida ulih meda kereja Jesus ti nyadi Mesias, sida tentu diau dalam awak diatu enggau pengandal. Nama utai dipeda kitai? Enggau mata pengarap kitai meda Tuhan dalam tiap awak ti meri kitai pengandal ti ngeringka pengidup kitai. Kitai ngelala peluang endur kitai ulih tumbuh taja bisi penusah tauka penguji. Kitai ngasaika berekat dalam tusah sereta senang.

Kati aku ulih diau dalam awak diatu ninting ari?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year C” by Sr. Sandra Seow FMVD