Monday 31 October 2016

31st October 2016 Monday 31st Week of Ordinary Time

Reflection
Luke 14:12-14
 “Never accept pay for a kindness”
Jesus did not mean that we cannot invite our friends and relatives for a good meal. However, He wants us to look at our hearts and truly give, share, care and help others without the desire of being paid back in kind. As His disciples, we should also show mercy and generosity to those in the periphery of our society.
True giving comes from a heart full of love. Let us give freely without expectations for personal gain and benefit.

How can I give freely and joyfully to those in need of my help today?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

31-10-16 常年期31周星期一

路14.12-14(参阅丙年常年期22主日福音)
“你有福,因为他们不能报答你”(14节)
这算哪门子逻辑?根本不通!的确,若无下文,一点不通。耶稣叫人做恩主,济贫解困。总有一天天上恩主会代替弱者回报你(14节)。

贫穷、残废、瘸腿、瞎眼也包括心灵层次。
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

31 hb Oktober 2016 Hari Isnin Minggu Biasa Ke 31

Renungan
Lukas 14:12-14
 “Jangan sekali-kali menerima bayaran untuk kebaikan yang dilakukan”
Yesus tidak bermaksud bahawa kita tidak boleh menjemput rakan-rakan dan saudara-mara untuk bersama-sama dalam perjamuan makan. Sebaliknya, Dia ingin supaya kita melihat hati kita dan benar-benar dapat memberi, mengongsikan, mengambil berat dan membantu orang lain tanpa mangharapkan bayaran. Sebagai pengikut-pengikutNya, kita juga harus menunjukkan belas kasihan dan keikhlasan kepada mereka yang dipinggirkan oleh masyarakat.
Pemberian sebenar datangnya dari hati yang penuh cintakasih. Marilah kita memberikan dengan percuma tanpa mengharapkan apa-apa balasan.

Bagaimana saya boleh memberi secara percuma dan dengan sukacita kepada mereka yang memerlukan pertolongan saya hari ini?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

31-10-16
Hari Satu Minggu Biasa Ka-31

Renungan
Luke 14:12-14
"Anang nyambut duit ketegal ngereja pemaik"
Jesus enda nagang kitai ngangau bala mayuh lebuh ka belanja pemakai. Tang Iya, deka kitai meresa ati kitai entika kitai ngaga pengawa manah tu ketegal deka dibalas enggau manah. Nyadi anembiak Iya, kitai patut mandang ka penyinu sereta murah ati nulung sida ti seranta.

Ngaga kereja manah laban ati kitai sigi penuh pengerindu. Aram kitai meri enggau nadai nyambut utai ketegal deka bulih utai ti mai penguntong diri.

Kati aku ulih meri enggau lantang ati sereta pengaga ngagai sida ti minta tulung aku saritu?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year C” by Sr. Sandra Seow FMVD