Saturday 22 October 2016

Daily Reflection 22 November 2016

                        22nd October 2016 Saturday 29th Week of Ordinary Time - St John Paul II

Reflection
Luke 13:1-9
“Life, repentance and mercy”
Jesus, in today’s passage, did not give reasons why suffering and deaths happen. Rather, He emphasised on the need to repent in this journey of life. Repentance does not mean being regretful, but it implies a changed mind, a new way of seeing, a new way of loving. It entails stepping out of the comfort zone of our bad habits and turning to God’s merciful love instead.
Today, Jesus calls us to grab the chance and start living fully. He, our faithful gardener, is with us and patiently nurtures us. Every moment of life becomes opportunities for us to experience God’s mercy and grow closer to Him.

If today is my last day on earth, how do I want to live it?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

22-10-16  圣若望保禄二世

路13.1-9
“若不悔改,都要丧亡”(3,5节)
今天的读经是路加福音独有的。耶稣以两个事件来说明,遇到灾祸并不一定是罪有应得,可是不悔改的人,必定丧亡。所谓“悔改”,是洗心革面,改变思维。

时间是有限的,园丁给三年不结果的树一个机会。最后一年管用吗?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

22 hb Oktober 2016 Hari Sabtu Minggu Biasa Ke 29 - St John Paul II

Renungan
Lukas 13:1-9
“Hidup, pertobatan dan belas kasihan “
Dalam petikan hari ini, Yesus tidak memberikan alasan kenapa penderitaan dan kematian berlaku. Sebaliknya, Dia menekankan tentang kepentingan untuk bertobat dalam perjalanan kehidupan ini. Pertobatan bukan bermaksud menyesali, tetapi amat memerlukan perubahan minda, cara melihat yang baru, cara mengasihi yang baru. Ini memerlukan tindakan kita untuk keluar dari zon selesa kebiasaan buruk kita dan beralih kepada cintakasih Allah yang penuh belas kasihan.
Yesus, pada hari ini memanggil kita untuk merebuat peluang ini dan mula menghidupi kehidupan dengan sepenuhnya. Dia adalah pekebun yang setia, sentiasa bersama kita dan dengan sabar memelihara kita. Setiap saat dalam kehidupan ini merupakan peluang untuk kita mengalami belas kasihan Tuhan dan bertumbuh dekat dengan Dia.

Jika hari ini adalah hari terakhir saya di bumi, bagaimana saya ingin menjalani kehidupan saya?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

22-10-16
Hari Enam Minggu Biasa Ka-29
St. John Paul II

Renungan
Lukr 13:1-9
"Pengidup, Nesal ati sereta Sinu"
Dalam jako Jesus saritu, ukai meri saut lapa pemerinsa sereta pemati nyadi. Tang, Iya nekanka tuju nesal ati dalam pejalai pengidup tu. Nesal ati ukai reti ia kitai ngaku diri salah, tang mega minta kitai ngubah runding, meda enggau cara baru sereta cara rindu ti baru. Kitai mansutka diri ari endur kitai limpang ngaga pengawa jai sereta malik ka penyinu Allah Taala.

Saritu Jesus ngangau kita ngambi peluang sereta bepun idup ti menyana agi. Iya meh penabur benih ti badas, ti seruran enggau kitai sereta enggau pemaik nupi kitai. Tiap awak dalam pengidup kitai sigi peluang endur kitai ngasaika penyinu Iya sereta mansang semak ngagai Iya.

Enti nyema saritu adan pengidup aku, kati cara ulah aku?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year C” by Sr. Sandra Seow FMVD.