Thursday 15 December 2016

Daily Reflections 15 December 2016

15th December 2016 Thursday 3rd Week of Advent

Reflection
Luke 7: 24-30
“A prophetic people”
We are the prophets of today. We must not hide this call and talents that God has blessed us with. In all what we say and do, we need to speak the truth without fear and give people the Good News of God’s love. We are not called to be a ‘reed swaying in the breeze’, and keep changing our opinions just to please people. We are also not called to be people dressed in ‘fine clothes’ and living in the lap of luxury because we are to preach about God who is a lover of simplicity.
Today, let us ask Jesus the courage to live the beauty and responsibility of being prophetic people in our society, in the Church, in our workplaces and in our families.

Do I recognise the call to be a prophet in the places where I am?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

15-12-16 将临期第三周星期四

路7.24-30
“在自己身上使天主的计划作废”(30节)
法利塞人和法学士自认清高,没有像“听教的众百姓和税吏,顺从天主正义的要求而领受若翰的洗礼”。他们白白错过了天主眷顾的宝贵机会,不让自己成为天主施恩的管道。

我的情况又怎样?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

15 hb December 2016 Hari Khamis Minggu Advent Ke 3

Renungan
Lukas 7: 24-30
“Orang-orang yang mempunyai sifat kenabian “
Kita adalah nabi pada hari ini. Kita tidak seharusnya menyembunyikan panggilan dan karunia ini yang telah diberikan Allah kepada kita. Melalui apa yang kita katakan dan lakukan, kita perlu berbicara tentang kebenaran tanpa rasa takut dan mewartakan Khabar gembira tentang cintakasih Allah. Kita tidak dipanggil untuk menjadi ‘buluh yang digoyangkan angin’, dan kerap kali menukar pendapat kita demi menyenangkan hati orang lain. Kita juga tidak dipanggil untuk menjadi individu yang berpakaian ‘mewah’ dan hidup dalam kemewahan kerana kita akan mewartakan tentang Allah yang mencintai kesederhanaan.

Marilah pada hari ini, memohon kepada Yesus untuk memberikan keberanian kepada kita untuk menghidupi keindahan dan tanggungjawab sebagai nabi dalam masyarakat, gereja, tempat kerja dan keluarga kita.

Adakah saya mengenal panggilan menjadi nabi di mana pun saya berada?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

15-12-16Hari Empat Minggu Advent Ka-3

Renungan
Luke 7:24-30
"Raban ti nyadi nabi"
Kitai meh nabi kamaya haritu. Kitai enda patut ngelalai kangau sereta pemeri ti udah di berekat Allah Taala ngagai kitai. Dalam semua leka jako enggau pengawa, kitai mesti bejako enggau pemendar sereta nadai takut alu berkongsi Berita Manah pengerindu Allah Taala. Kitai ukai baka rumput ti dipuput nitih ka ribut, baka orang ti enda tetap runding. Kitai mega ukai orang ti ngena baju ti berega, diau dalam pengaya laban kitai bejalai pasal Allah Taala ti rindu sida ti diau enggau talok ati.
Saritu, aram kitai minta pengering ari Jesus ngambi diau dalam pemanah sereta tanggungjawab nyadi raban nabi dalam gerempong kitai, Gerija, enda kitai gawa sereta bilik kitai.

Kati aku ngelala kangau nyadi nabi aba endur aku?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year C” by Sr. Sandra Seow FMVD.