Sunday 25 December 2016

Daily Reflections 25 December 2016

                        25th December 2016 Sunday The Nativity of The Lord

Reflection
John 1:1-5, 9-14
“An encounter with a Person who gives a decisive orientation”
‘One doesn’t begin to be a Christian because of an ethical decision or a great idea, but rather because of an encounter with an event, with a Person, who gives new horizons to life, and with that, a decisive orientation.’ (Pope Benedict XVI)
Living in the world, we are often confused with the many voices that tells us that we are what we possess, we are how others regard us, etc. Therefore, we strive to work for success, productivity, praise from others, etc. Yet, sooner or later, we realise that material things and successes do not give us the joy and peace we are searching for. Jesus wants to re-direct our orientation again. We are children of God – this is who we are.

Do I allow Jesus, the God of Life, to speak to my reality today? And to re-direct me to what is real and essential?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

25-12-16 圣诞节

若1.1-5,9-14
“圣言成了血肉,寄居在我们中间。”(14节)
这是基督信仰的核心:天主降生成人,来到世界,使接受他的成为天主的子女(12节)。

“我们见了他的光荣,满溢恩宠和真理。”(14节)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

25 hb November 2016 Hari Ahad Kelahiran Tuhan

Renungan
Yohanes 1:1-5, 9-14
“Pertemuan dengan Peribadi yang memberikan orientasi”
‘Seseorang itu tidak mula menjadi Kristian kerana keputusan etikanya atau kerana idea yang hebat, tetapi kerana pertemuan dengan peristiwa, Peribadi, yang memberikan pandangan yang baru tentang kehidupan, dan melaluinya keputusan diambil.’ (Pope Benedict XVI)
Hidup di dalam dunia, kita sering keliru dengan banyaknya suara yang menyatakan kepada kita bahawa kita adalah apa yang kita miliki, kita adalah apa yang dikatakan oleh orang lain tentang diri kita..dan lain-lain. Oleh kerana itu, kita berusaha keras untuk bekerja demi mencapai kejayaan, produktiviti yang baik, pujian dari orang lain dan sebagainya. Namun, lambat atau cepat, kita akan menyedari bahawa hal-hal material dan kejayaan tidak dapat memberikan sukacita dan kedamaian yang kita cari. Yesus ingin menyedarkan kita kembali. Kita adalah anak-anak Allah – inilah diri kita yang sebenar.

Adakah saya membenarkan Yesus, Allah kepada Kehidupan untuk berbicara tentang realiti dan membimbing saya untuk melihat apa yang benar dan penting?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

25-12-16
Hari Minggu Pengada Tuhan Jesus.

Renungan
John 1:1-5,9-14
"Betunga mua enggau Iya ti meri pemeransang"
'Kitai ukai nyadi Kristian ketegal runding besai, keputusan bisi etika tang ketegal kitai udah betungga mua enggau Iya ti meri pengelandik sereta pemandai ka tuju pengidup."(Pope Benedict XVI)
Diau dalam dunya tu kitai selalu saru laban ningga mayuh macam nyawa ka madah kitai sapa sereta kau kitai enggau urang bukai. Ketegal tu kitai gawa awak ka bisi pemansang, pemaju, pemuji ka orang bukai. Tang kitai nemu, reta tengkira enda ulih meri kitai pemaik sereta pengaga. Jesus deka ngiring kitai pulai baru. Kitai tu anembiak Allah Taala-tu meh identiti kitai.

Katika aku meri awak Jesus ti Tuhan ti meri pengidup bejako ngagai aku saritu sereta meri diri di iring ia dalam utai ti nyata sereta beguna?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year C” by Sr. Sandra Seow FMVD.