Thursday 23 February 2017

Daily Reflection 24th February 2017

24th February 2017 Friday 7th Week of Ordinary Time

Reflection
Mark 10:1-12
“From Unteachable to teachable”
Are we unteachable? Maybe it is time for us to humbly ask God for the grace to be teachable so that we can motivate ourselves to live a purposeful, meaningful life of love as God meant for us from the beginning.
We are ‘unteachable’ because of pride, because we think we know what is best for ourselves and yet our myopic and narrow-minded view falls far short of the greater plan of a life of love that God initially planned for us.
Jesus is our Teacher who stays faithfully by our side and He teaches us patiently the true ways of life and love so that we can live the plan that God had for us from the beginning.

How can I be open to learn from Jesus about life and love?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

24-2-17 常年期第七周星期五

谷10.1-12
“天主所结合的,人不可拆散”(9节)。
申24.1开出丈夫休妻的条件,即“在她身上发现什么难堪的事”。“难堪”可以包括批评公婆、烧坏了菜、与陌生男人谈话等等。被休的妻子无依无靠,非常可怜。耶稣禁止休妻,是保护女性。

我对“教友离了婚又另找对象组成新家庭”,有什么看法?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

24 hb Februari 2017 Hari Jumaat Minggu Biasa Ke 7

Renungan
Markus 10:1-12
“Daripada sukar untuk diajar kepada yang mudah untuk diajar”
Adakah kita seorang yang sukar diajar? Mungkin sudah tiba waktunya kita mohon kepada Tuhan dengan rendah hati rahmat untuk menjadi peribadi yang mudah menerima ajaran agar kita mampu memberikan motivasi kepada diri kita sendiri untuk hidup lebih bermakna, mempunyai hala tuju kerana kita diciptakan untuk Tuhan.
Kita adalah peribadi yang “sukar diajar” kerana keegoaan, kerana kita berfikir kita tahu yang terbaik untuk diri sendiri, namun fikiran kita yang sempit ini amat jauh dari rancangan cintakasih Tuhan yang telah Dia rencanakan untuk kita. Yesus adalah Guru kita yang tetap setia berada disamping kita dan mengajar dengan penuh sabar jalan benar dalam hidup dan cintakasih agar kita boleh menghidupi rencana yang Tuhan telah sediakan untuk kita.

Bagaimana agar saya boleh lebih terbuka untuk mempelajari  tentang hidup dan cintakasih melalui Yesus?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

24-02-17
Hari Lima Minggu Biasa Ka-7

Renungan
Mark 10:1-12
"Nyadi orang ti ulih diajar"
Kati ka kitai enda ulih diajar?engka tu meh maya kitai ngemaroh diri minta nimet Allah Taala awak ulih belajar ngambi kitai ulih ngemansang diri kitai awak idup enggau bisi tuju, reti pengidup ti penuh pengerindua Allah Taala ka kitai ari pun kelia. Kitai enda ulih diajar ketegal ninggi diri, ketegal kitai nemu utai ti manah ka guna diri, tang runding kitai ti pandak jauh ari atur Tuhan ka kitai. Jesus meh pengajar kitai ti talok ati selalu enggau kitai sereta ngajar kitai enggau sabar jalai pemendar dalam pengidup sereta pengerindu ngambi atur Tuhan nyadi nengah kitai.

Kati aku ulih muka diri belajar pasal pengidup sereta pengerindu nengah Jesus?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year A” by Sr. Sandra Seow FMVD.