Friday 3 February 2017

Daily Reflections 3 February 2017

                        3rd February 2017 Friday 4th Week of Ordinary Time

Reflection
Mark 6:14-29
“From darkness to light”
Like Herod, we might also spend our lives trying to hide skeletons locked in our closets. Yet, we are afraid that these skeletons would one day come out of the closet and force us to confront our darkest secrets. What would happen if Herod approached Jesus and spoke to Him? Would his life be touched and transformed by Jesus? What about us? Will we open our hearts and let Jesus love us so that He can bring all the dark skeletons out to the light of His merciful love?
Today, Jesus cleanses and loves all who come to Him. Let us find the courage to enter and enjoy the Light of His love.

Do I allow my past mistakes, regrets and fears to be in the light of God’s merciful love?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

3-2-17 常年期第四周星期五

谷6.14-29
“黑落德敬畏若翰”(20节)
大黑落德王之子分封侯黑落德安提帕,敬畏正义圣洁的若翰,喜欢听他讲道,也袒护他(20节)。故此黑落狄雅的女儿要若翰的头时,“王十分忧郁”(26节)。最后为了誓言,为了保全面子,就牺牲若翰。

什么时候能让步?什么时候不能?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

3 hb Februari 2017 Hari Jumaat Minggu Biasa Ke 4

Renungan
Markus 6:14-29
“Dari kegelapan kepada terang”
Seperti Herodes, kita mungkin menghabiskan hidup kita dengan cuba untuk menyembunyikan kelemahan-kelemahan kita. namun, kita takut satu hari nanti kelemehan-kelemahan ini akan diketahui dan memaksa kita berhadapan dengan rahsia kita yang paling gelap. Apakah yang akan berlaku sekiranya Herodes menghadapi Yesus dan berbicara denganNya? Adakah hidupnya akan disentuh dan diubah oleh Yesus? Bagaimana dengan kita? Adakah kita akan membuka hati dan membiarkan Yesus mencintai kita agar Dia boleh membawa semua kegelapan dalam hidup kita kepada terang cintakasihNya yang penuh dengan belas kasihan?
Hari ini, Yesus membersihkan dan mencintai semua yang datang kepadaNya. Marilah kita mencari kekuatan untuk memasuki dan menikmati Terang cintakasihNya.

Adakah saya membenarkan kesilapan, penyesalan dan ketakutan masa lalu berada dalam terang cintakasih Allah yang penuh belas kasihan?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

3-2-17
Hari Lima Minggu Biasa Ka-4

Renungan
Mark 6:14-29
"Ari pemetang ngagai penampak"
Baka Herod, kitai suah ngabis awak ngelalai pengelemi kitai. Tang, kitai takut orang nemu pengelemi kitai sereta minta kitai maksa diri nunga pengelemi kitai ti petang. Kati enti nyema Herodias betungga mua enggau Jesus? Katika pengidup iya berubah ketegal Jesus? Kati baka kitai? Bisi kitai deka muka ati sereta meri awak ka Jesus rinduka kirai awak semia pemetang kitai nyadi terang ari pengerindu Iya ti penuh penyinu? Saritu Jesus nuchi sereta rindu ka semua orang ti datai ngagai Iya. Aram kitai tetemuka pengering tama sereta diau dalam Terang Pengerindu Iya.

Kati aku meri awak pengelemi, nesal ati sereta asai takut suba, diau dalam terang pengerindu Iya ti penuh penyinu?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year A” by Sr. Sandra Seow FMVD.