Friday 24 February 2017

Daily Reflection 25th February 2017

25th February 2017 Saturday 7th Week of Ordinary Time

Reflection
Mark 10:13-16
“Child-likeness”
We all struggle with Jesus’ invitation to go back to being like little children/ We are called to become like little children with a child-like attitude of trusting in God, our Father, and to let go of our fears and resistance to trusting God.
Our experiences in the world teach us to be cautious, sceptical and even suspicious of others, and even of God. How can we trust God if we cannot see Him? How do we know if He will be true to His promises and not let us down?
Thus, we find it easier to give our time, money, and resources to God. In contrast, we find it impossible to surrender our will, our independence and our right to control to Him.
Today, let us be less complicated and ask Jesus for the grace to have a child-like trust in God.

How can I strive to be like a little child in the sight of God?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

25-2-17 常年期第七周星期六

谷10.13-16
“谁若不像小孩一样接受天主的国,绝不能进去”(15节)
古代人面对许多严酷考验,不敢奢谈“人权”。遇到灾难浩劫,最先牺牲的就是孩童。比如在围城中,人们吃掉自己的孩子(申28.53,55,57);很多女婴和残障男婴被父母杀害,为减轻家庭负担。
小孩脆弱无助,处处依靠别人,正如贫病困苦的人得全心信赖天主。

我以什么样的心态去接受天主的国?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

25 hb Februari 2017 Hari Sabtu Minggu Biasa Ke 7
Renungan

Markus 10:13-16
“Seperti Anak kecil”
Kita semua berjuang dengan jemputan Yesus untuk kembali menjadi seperti anak kecil. Kita dipanggil menjadi anak kecil dengan sikap seperti anak kecil yang percaya kepada Allah, Bapa kita, dan melepaskan ketakutan dan rintangan untuk percaya kepada Allah.
Pengalaman kita didunia ini mengajar kita untuk lebih berhati-hati, mencurigai dan sangsi bukan sahaja kepada orang lain, malah sangsi terhadap Allah sendiri. Bagaimana mungkin kita boleh percaya kepada Allah jika kita tidak dapat melihatNya? Bagaimana kita tahu bahawa Allah akan mengotakan janji-janjiNya dan tidak mengecewakan kita?
Kerana itu, kita merasa lebih mudah untuk memberikan masa, wang dan sumber-sumber yang kita ada kepada Allah. Sebaliknya, kita merasa mustahil dan sukar untuk menyerahkan kehendak kita, kebebasan dan hak kita untuk mengawalNya.
Hari ini, marilah mohon rahmat daripada Yesus untuk memberikan kita kepercayaan seperti anak kecil yang sentiasa pasrah dan percaya kepada Bapa.

Apakah usaha yang boleh saya lakukan untuk menjadi seperti anak kecil di hadapan Allah?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

25-02-17
Hari Enam Minggu Biasa Ka-7

Renungan
Mark 10:13-16
"Baka Anak Mit"
Kitai semua berasai tusah nitih ka kangau Jesus awak nyadi baka anak mit/Kitai dikangau nyadi baka anak mit ti baka ulah anak mit ti selalu andal ka Allah Taala, Apai kitai, sereta nyerahka utai ti nakutka kitai enggau utai ti nulak kitai ari andal ka Allah Taala.
Pengasai kitai dalam dunya ngajar kitai nyadang diri, mayuh tanya sereta runding ka orang bukai sereta Allah Taala mega. Kati kitai ulih andal enti kitai enda meda Iya?Kati kitai nemu enti Iya nitih ka semaya Iya sereta enda ngelengka kitai?
Ketegal nya kitai meri awak, duit sereta perengka ka Allah Taala. Tang kitai agi bedau ulih nyerah semua ngagai Iya.
Saritu aram kitai anang mayuh runding bukai sereta minta Jesus meri nimet nyadi baka anak mit ti andal ka Allah Taala.

Kati aku ulih selalu baka anak mit didepan Allah Taala?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year A” by Sr. Sandra Seow FMVD.