Thursday 2 February 2017

Daily Reflections 2 February 2017

2nd February 2017 Thursday 4th Week of Ordinary Time - The Presentation of the Lord

Reflection
Luke 2:-22-40
“My eyes have seen!”
Jesus always encounters us in order to bring us to a deeper experience of God’s faithful love. Whether we are young or old, Jesus meets us at different stages of our life.
God uses the young to bring newness, creativity and joy to the world. God also uses the old to transmit to us the wisdom of faith and life. We must be people who welcome the very young and the very old into our families, our communities, parish and society. Each person, regardless of age, needs our respect and has to be valued. Every person, regardless of age, has something to contribute.

Do I recognize God’s presence in the young and the elderly?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

2-2-17 献耶稣于圣殿庆日

路2.22-40
“我亲眼看见了你的救援”(30节)
看见耶稣,就是看见上主的救援(为什么?),死而无憾。路加强调天主的救恩和眷顾,不只为以色列,更是为‘万民’(31-32节)。西默盎和女先知亚纳,先后赞美称谢天主,因为祂的慈爱永远常存。

献耶稣于圣殿,表示他必须在他父那里(路2.49)。
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

2 hb Februari 2017 Hari Khamis Minggu Biasa Ke 4 - Yesus dipersembahkan

Renungan
Lukas 2:-22-40
“Mataku telah melihat!”
Yesus sentiasa menemukan kita agar dapat membawa kita kepada pengalaman yang lebih dalam akan cintakasih Allah yang setia. Yesus bertemu dengan kita pada tingkat kehidupan kita yang berbeza sama ada kita muda atau tua. Allah memakai yang muda untuk memberikan sifat yang baru, penuh kreativiti dan sukacita kepada dunia. Allah juga memakai orang-orang yang tua untuk memindahkan kebijaksanaan tentang iman dan kehidupan kepada kita. Kita harus menjadi manusia yang menerima orang-orang muda dan mereka yang telah berumur masuk ke dalam keluarga, komuniti, paroki dan masyarakat kita. Setiap peribadi, tanpa mengira umur, memerlukan penghormatan daripada kita dan perlu dihargai. Setiap individu tanpa mengira umur, memiliki sesuatu untuk disumbangkan.

Adakah saya mengenali kehadiran Allah melalui orang-orang muda dan tua?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

02-02-17
Hari Empat Minggu Biasa Ka-4 - Tuhan Jesus dienjok dalam Rumah  Sembiang.

Renungan
Luke 2:22-40
"Mata aku udah meda!"
Jesus seruran bejalai enggau kitai ngambi kitai ulih ngasai penalam pengerindu Allah Taala. Tuai tauka biak, Jesus datai ngagai kitai nitih ka ripih pengidup masing-masing. Sida ti biak mai utai ti baru, kreativiti serta pengaga ka dunya. Sida ka tuai nurun ka pengelandik pengarap sereta pengidup. Kitai patut ngalu ka sida ti tuai sereta biak dalam bilik, gerempong, Gerija sereta raban kitai. Genap iko orang sigi dipebasa sereta diangkat laban semua bisi utai deka dikongsi besama.

Kati aku ngelala Allah Taala dalam sida ti biak sereta tuai?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year A” by Sr. Sandra Seow FMVD.