Saturday 18 February 2017

Daily Reflections 19 February 2019

19th February 2017 Sunday 7th Week of Ordinary Time

Reflection
Matt 5:38-48
“Loving my enemies”
Hatred/dislike leads us to resentment. Resentment is like a chain that keeps us from being free to love, to forgive, to let go and move on. When we resent, we hurt only ourselves. The person we resent most likely will forget about what had happened and has moved on in life. But when we keep resentments, we bury ourselves in our pain, and continue to live in memories of the past. We hurt ourselves with our bitterness.
When Jesus tells us to ‘Love your enemies’, it is for our own good, for our own peace and happiness.
St. Paul reminds us that we are God’s Temple and that the Spirit of God is living in us. With the Spirit in us, what seems impossible becomes possible!

Is there someone in my life whom I find it hard to love?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

19-2-17 常年期第七主日

玛5.38-48
“应爱仇人,好成为天父的子女”(45节)。
43节的“恨仇人”不见于旧约经文(肋19.18只提到“爱近人”),反映的是世俗观点。
耶稣没有引经据典,却以自己的权威要求门徒爱仇人,为迫害他们的人祈祷,因为天父包容所有人,不管好坏。

我们应该活出天父子女的身份,就是“成全”=达到终极目标(48节的“成全”并非指“十全十美”,因为不是每个人都能考到100分的)。
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

19 hb Februari 2017 Hari Ahad Minggu Biasa Ke 7

Renungan
Matius 5:38-48
“Mengasihi musuh-musuh saya”
Kebencian memimpin kita kepada kemarahan. Kemarahan adalah seperti rantai yang mengikat dan menghalang kita untuk menjadi bebas mengasihi, mengampuni, melepaskan dan meneruskan kehidupan dengan sempurna. Apabila kita marah, kita menyakiti diri kita sendiri. Orang yang kita marah mempunyai kemungkinan akan melupakan peristiwa yang telah berlaku dan meneruskan kehidupan mereka seperti biasa. Tetapi apabila kita mendiamkan kemarahan tersebut, kita menguburkan diri kita sendiri dalam kesakitan, dan meneruskan kehidupan dengan masa lalu. Kita menyakiti diri kita sendiri dengan perasaan marah.
Apabila Yesus mengatakan kepada kita untuk “Kasihilah musuh-musuhmu’, ia adalah untuk kebaikan, kedamaian dan kegembiraan kita.
St. Paulus mengingatkan kita bahawa kita adalah Bait Allah dan Roh Kudus Allah tinggal bersama kita. Dengan kehadiran Roh Kudus diantara kita, apa yang kelihatan mustahil menjadi mungkin!

Masih adakah seseorang yang sukar untuk saya kasihi?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

19-02-17
Hari Minggu Biasa Ka-7

Renungan
Matt 5:38-48
"Rinduka munsuh aku"
Pengeringat/enda rindu mai kitai enda nyamai ati. Pengeringat tu baka rantai ti nagang kitai ari rindu enggau pengabis ati, ngampun penyalah, sereta nyerah semua alu nerus ka pengidup. Orang ti enda dikerindu kitai sigi udah enda ingat ka utai ti udah nyadi sereta nerus ka pengidup iya. Tang enti kitai agi enda lantang ati, kitai numbak pemedis ka diri empu sereta agi diau dalam awak ti udah nyadi. Kitai ngemedis diri empu enggau pengeringat kitai. Jesus madahka kitai awak 'rinduka munsuh kitai', ngambika kitai bulih pemaik, pemadas sereta pengelantang. St Paul ngingatka kitai tu meh Rumah Sembiang sereta Roh iya diau dalam kitai. Enggau Roh Kudus, semua utai ulih nyadi!

Katika bisi orang dalam pengidup aku ti agi enda ulih dikerinduka aku?
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

Acknowledgment: Reflections are based on “Prayer for Living: The Word of God for Daily Prayer Year A” by Sr. Sandra Seow FMVD.